Wednesday, April 20, 2011

Dari Taylor ke Motio!


Assalammualaikum dan selamat sejahatera!
Pertama sekali saya ingin memohon maaf atas kelewatan mempost enteri yang baru. Saya tahu 'ramai' kipas mati blog saya menanti-nanti kemunculan post baru dari saya. Biasalah sudah jadi macam artist. Haha. Tak ada gunanya. Kebelakangan ini sibuk dengan kenduri khawin saudara dan internet gua lembap macam siput tutttt! Haihhh.

Jadi, setelah sekian lama tidak mengepost, post kali ini berkenaan dengan aktiviti yang terkini yang berlaku dalam kehidupan saya. Bukanlah 'terkini' sangat tetapi recent events. Asyik-asyik "Kenangan-kenangan", bosan juga nanti tengok blog archive untuk bulan April. Anda mesti interaksi dalam otak sendiri, "Sedih gile hidup mamat ni, dok asyik-asyik kenangan. Hidup dihantui masa lampau. Get a life loooseeerrr!". Adakah saya betul? -Berambus ah kau kalau betul! Siapa suruh baca! Kuripap betul! Haha. Gimik je tadi tu. Debor-debor mung! Naley!-Justeru(Bagusnya guna penanda wacana! Time buat karangan dulu takdela nak ingat), saya ingin mula masuk ke tajuk post ini.

Pada hari Selasa yang lepas, iaitu 19 April 2011, saya membuat keputusan untuk mengikut buntut kakak saya pergi ke Taylor's College di Subang Jaya. Kami bertolak dari rumah seawal 8.30 pagi untuk mengelak kesesakan lalulintas di lebuh raya Sunway. Keluar awal, kena bangun awal, itulah satu-satunya masalah 'besar' bagi mereka yang mengganggur. Lebih kurang 9.30 pagi, kami tiba di pejabat kakak saya di tingkat 9, Block C, bilik 21. Jika terdapat sebarang masalah di kampus atau sebarang komplain,anda boleh berjumpa dengan dia. Dia sedia membantu. Datang ramai-ramai, biar serabut kepala dia. Muahaha!

Kebetulan, rakan-rakan saya dari Kuala Berang juga ada di Taylor's College-Gambar dua orang yang spesial atas tu. Hehe-Ada seorang lagi namun ketika saya melawat mereka, beliau sedang ada kelas/kuliah. Nak cari bilik kuliah punyalah susah macam cari alamat rumah orang. "I ada kelas dekat bilik kuliah D4/7 L.G"-(bukan dia yang berdialog). Gile gempak! Hidup kolej en. Haha. Mereka ini adalah golongan cerdik pandai yang mendapat tawaran SPC- MARA Fast Track Program. (Opec jeles, Opec jeles!). Mereka mengambil course medic namun mereka sedang membuat foundation in Science sebelum buat degree dalam medik.




Gambar Su, Nik dan kawan-kawan MRSM yang lain.

Wajah-wajah riang terpapar di muka mereka jelas menunjukkan mereka sudah boleh adaptasi kehidupan di sana. Seriously, separuh yang darat-darat tu, mungkin boleh mendapat kejutan budaya bila tiba di sini. Jadi engkau orang kena ada pendirian yang tetap untuk sambung belajar di sini atau mana-mana IPTS/ IPTA yang seperti ini. Tetapi, thumbs up untuk kemudahan di Taylor. Dari students lounge ke library, tip-top siot!

Setelah beberapa minit berbual dengan dia orang, Kak Dee juga telah habis dengan kelas dia. Jadi saya terpaksa meninggalkan mereka untuk berkumpul. Kami akan membuat lawatan sambil belajar ke Motiofixio di Cyberjaya- macam zaman tadika dulu. Bagi mereka yang meminati arts and animation, anda mungkin biasa atau pernah terdengar mengenai mereka. Namun bagi mereka yang tidak tahu sepatah haram mengenai Motiofixio, saya akan jelaskan sebentar lagi. Jadi, duduk di kerusi anda dan scroll down lagi ke dalam blog saya :)

Motiofixio adalah sebuah syarikat atau kumpulan kecil(tidak pasti mana satu) yang menyediakan perkhidmatan animasi, graphic designs, video directing, dan pelbagai lagi mengenai seni dan grafik. Mereka berpejabat di Cyberjaya berhampiran dengan bangunan MDEC (Lupa apa maksud dia). Secara umumnya, mereka membuat video korperat bagi syarikat-syarikat yang ingin mengwarwarkan produk syarikat tersebut. Dari syarikat-syarikat ternama dan syarikat tak ternama pun ada. Susah nak menghuraikan rombongan tesebut, maka saksikanlah foto dari lawatan kami..



Ini adalah Bro Faris, yang berdiri tu. Beliau merupakan art director dan pengasas kepada Motiofixio-a.k.a BOSS. Size pejabat mereka hanyalah berukuran size apartment kecil.

Gambar seterusnya adalah gambar pelajar-pelajar kelas kakak saya, yang hanya tua setahun dari diri ini. Mesti tertanya, kenapa muka mereka lebih matang dari saya en? Sedangkan perbezaan hanya setahun, bagaikan senior sekolah sahaja. Tapi pendedahan mereka mungkin lebih advance apabila kita sudah masuk ke kolej/universiti. Namun aku tak terkejut kalau muka aku awet muda! :'D Haha.

Dari kiri; Sista Aisyah, Bro Meor, Bro Jason dan Sista Iman




Ini Bro Fesler dan Sis Aisyah


Setelah menyesuaikan diri di atas sofa, Bro Faris membawa keluar Mac lappy dia untuk menunjukkan hasil kerja mereka selama ini. Tempat mana kami duduk itu merupakan tempat hangout dia orang. Ada Wii and Xbox! Kerja dia orang main game je untuk mendapat inspirasi. Itu yang aku mahu! Haha. Namun Xbox sudah tidak boleh main disebabkan the ring of death.




Freakout Friday! Merupakan salah satu iklan/promo yang dihasilkan oleh Motiofixio untuk 8TV Quickie. Sedikit cerita menarik mengenai iklan 40 saat itu. Iklan yang sepintas lalu itu mengambil kos, 50K Ringgit Malaysia. Itu semua disebabkan setiap saat diambil kira untuk editing, dan setiap saat mempunyai 25 frame untuk diedit semula. Sengsaranya membuat animasi sebegitu. Namun bagi mereka yang minat seni, ianya satu kepuasan :)




Dalam gambar ini, Bro Faris menceritakan mengenai program animasi baru yang mengaplikasikan animasi 3D kedalam real image. Dengan foto projektori yang betul, 3D itu menjadi seperti gambar yang sebenar diambil oleh camera anda.







Menarik mendengar penerangan dari Bro Faris, Fesler terkezut! Hehe. Bro Jason yang berbaju merah tu banyak bersoal mengenai syarikat Motiofixio dan kerja mereka. Kadang-kadang beliau mengingatkan diri saya sendiri. Kuat tidur dalam kelas dan banyak bertanya. Hensem dah terlebih hensem. Hehe ;D


Seterusnya adalah gambar bagaimana kerja dan tempat kerja editor/animator. Selamat datang ke dunia perkerjaan! Kitaran yang sama hari demi hari. Bangun, mandi, kerja..





Mereka sukakan bilik gelap, dan mengunakan lampu meja sahaja untuk menerangi kerja mereka. Langsir juga sentiasa ditutup kerana takut dengan sinaran UV matahari. Bagaikan spesies vampire yang baru. Muahaha!





Mereka juga ada membuat muzik video untuk artist-artist tempatan seperti Hujan, Ahli Fikir, Gagak Hitam, dan yang akan datang The Alexander.



The Beatles memang menjadi inspirasi bagi ramai peminat muzik dan seni. Memang mengkagumkan bagaimana muzik boleh mempengaruh seni. Benar! Muzik boleh mempengaruhi seni, atau seni boleh mempengaruhi muzik. Lebih kurang.


Masing-masing mempunyai genre muzik yang diminati, bagi broda ni minat dia kumpulan Slipknot. Memang heavy la bro! Dia kata, kadang kala sumber inspirasi itu datang dari melihat pemakaian kumpulan teserbut dan lagu-lagu yang dimainkan.




Pejabat penuh dengan seni, dari poster-poster band hingga poster movie Star Wars.




Bilik BOSS lain sikit, kurang warna. Hitam dan putih, namun ada seni sedikit yang menunjukkan kematangan dari perspektif beliau.



Ada meja ruang meja kosong. Sesiapa mahu kerja sebagai graphic designer?






Setelah suhu sofa sama dengan suhu bontot kami, maka perut kami juga turut berbunyi bagaikan anjing yang garang. Grrrarrr~ Justeru kami pergi lunch di restoran Padi.







Restoran Padi ni terbuka, namun dia punya dekorasi kelihatan berkelas dengan chandelior(tak reti eja) bergantungan di siling.




Setelah selesai makan, kami pun berterima kasih kepada Bro Faris dan krew member dia untuk pengenalan kepada Motiofixio dan kerja mereka. Lalu kami segera berangkat ke Taylor. Kami tiba di Taylor semula pada pukul 4 petang. Mengikut perancangan awal bertolak pukul 11 pagi dan pulang pukul 2 petang, oleh kerana Bro Jason baru bangun pukul 11 pagi , kami bertolak pukul 12.30 tengah hari. Itu sahaja dari saya. Sekian, terima kasih.



1 comment:

  1. kakak kau jd lecturer ke ? bukan ke dia tu arkitek ?

    ReplyDelete