Friday, April 15, 2011

Kenangan; Homeroom Pelik!



Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua!
Kami ahli homeroom Al-Jarier 09/10 mengucapkan! Salam perkenalan! (Padahal gua seorang sahaja yang menaip post ni) Hehe. Post kali ini mengenai Homeroom saya, Al-Jarier! a.k.a homeroom pelik. Setiap dari ahli kami mempunyai kepelikkan tersendiri. Kepelikkan yang paling menyerlah adalah seperti anda jangkakan, saya!

Sedikit infomasi mengenai 'homeroom' ini. Homeroom adalah sistem yang diguna pakai di setiap Maktab Rendah Sains MARA (MRSM). Ianya merupakan sebuah organisasi kecil yang terdiri daripada pelajar-pelajar sendiri dan diketuai oleh seorang guru, iaitu cikgu homeroom. Sistem ini hampir sama dengan sistem keluarga angkat, di mana kami semua merasakan diri kami sebahagian daripada keluarga yang besar dan mempunyai ramai adik-beradik.

Zaman sekarang, perancangan keluarga dah tak lahirkan zuriat seramai ahli homeroom ni. Kalau ada pun, jarang-jarang. Hanya yang kuat dan katang sahaja yang mampu! Muahaha! Kemungkinan ada faktor lain juga yang mempengaruhi perkara tersebut. Faktor wang, kesihatan pasangan dan juga mungkin tiada rezeki dari Illahi.

Demekian, sistem homeroom ini secara tidak langsung mendedahkan pelajar untuk merasai kehidup dalam 'keluarga' yang besar. Tetapi, tujuan utama homeroom ditubuhkan adalah untuk merapatkan siraturrahim antara pelajar dan menjadi tempat bimbingan bagi pelajar. Jika terdapat sebarang masalah, boleh berunding bersama cikgu homeroom atau 'adik-beradik' homeroom.

Sangatlah 'sedikit' infomasi yang dikongsikan. Setelah jemu membaca fakta-fakta yang 'sedikit' itu tadi, kita layang gambar-gambar kenagan saya bersama homeroom pelik saya! Al-Jarier! Zazz!




Fatin! Ieka! Iepa! SAYA! Imran! Fadli! Husna! Aishah! dan Annur!
Kami, 9 PELIKs! Bersedialah kerana kami akan mengegarkan dunia anda dengan persembahan kami!
(Begitu ke?)


Sedia! Ciritttt! Ciriitt! Eke Eke! Ahhh~ ;D




P! E! L! I! K!
Pelik!


Perjumpaan homeroom terakhir sebelum Mummy kami berjuang untuk membawa adik bongsu kami ke dunia ! Go! Go! Mummy! Monster! Du du du du du~ *dipetik dari lagu tema Mighty Morphin Power Rangers!



Imran kelihatan gembira dengan kehadiran adik yang baru. Ke dia tengah fikir benda bukan-bukan tu? Mana satu ni Imran? Muka 'pelik' je ni. Hehe


Gambar seterusnya masih lagi dalam kategori kenangan homeroom. Namun gambar-gambar ini diambil selepas Mummy kami selesai bersalin dan ketika minggu terakhir kami menduduki SPM.



Husna, Iepa dan Ieka bersama anak Mummy (yang aku lupa nama mereka). Seperti yang dikatakan oleh saya tadi, masing-masing mempunyai kepelikkan tersendiri. Ada yang menjadi model peraga jagong untuk menyara diri di Kuala Berang. Tolonglah bantu dia tu! Haha


Inilah Mummy Tini kami! Bersama Fatin dan Ieka. Seorang tengah gembira menyediakan makanan, manakala seorang lagi tu sudah tergugat diet dia. Keliru nak makan mana dulu. Huhu. Susah benor nak layan diri dengan sajian mummy.




Baby: Arghh! Muka huduh! Huduh! Jauh! Jauh! Abang Opec, jauhkan muka ni dari saya!
Shuuuhh! Shuuh! Iepa! Go away! Come again another day!


Ini baru contoh yang baik. Lihat Imran bermain dengan baby baru. Ada ciri-ciri seorang bapa. Memang benarlah Imran gembira dengan kedatangan baby dan bukan fikir yang bukan-bukan ;) Hehe. Fadli turut gembira melihat baby baru. Annur lebih gembar bermain dengan anak mummy yang sudah besar. Belia Babyphobic! Hehe :)





Fadli, Imran, Husna, Iepa, Mummy dan anak mummy. Antara adik-beradik homeroom, mereka berempatlah yang berjawatan di maktab kami. Iepa, berjawatan BWP, manakala Imran, Fadli dan Husna berjawatan sebagai LDP(Lembaga Disiplin Pelajar). Hebat juga homeroom pelik, bukan? Tengoklah siapa presiden dia. Huahuahua.

Hampir setiap kali perjumpaan homeroom, kami pasti akan disajikan dengan makanan. Sama ada sekecil-kecil, kuih-kuih, goreng pisang, keropok lekor, ais kerim hingga ke kek juga ada. Macam-macam ada! Itu pasal ahli homeroom kitorang gebu-gebu! Bulat! Buncit! dan lain-lain yang boleh dikategori sama dengannya ;D




Mummy gembira melihat anaknya tambah! Mana mummy tak enjoy masak untuk kita orang. Terutama yang sedang menaip ni. Yummm. Makan sampai terbuncit. Sedap soto mummy! :D
Membesar Fadli! Membesar! Gebu-gebu!


Tengoklah kakak homeroom saya makan, hyper gilerr. Kemungkinan sebab kadar gula dalam masakan mummy agak terlampau bagi dia, jadi dia menjadi hyper sangat. Huhu. Namun bagi kami yang lain tiada masalah. Hanya kakak saya ini yang mempunyai masalah pemakanan. Secubit gula sudah membuat beliau aktif bercakap untuk sehari! Dengan kadar velocity 360 patah perkataan seminit, kalau dibawa ke lebuh raya MR2, saman belambak di peti surat rumah. Hehe ;D





Lihat! Muka gebu 'adik-adik' saya. Imran! MasyaAllah! Gebu! Semua nak sekali harum, ish ish ish. Biasanya kita orang adakan perlawanan siapa makan paling banyak dan tahan lama. Namun, keputusan pertandingan itu sudah dapat diramalkan. Sudah pasti mereka tidak dapat menandingi tangki V3 saya. Muahaha!




Ini Aishah, bersama anak mummy, (yang aku lupa nama mereka). Aishah ni peramah, baik hati, dan mesra dengan kanak-kanak. Namun dia jenis yang pemalu. Seorang lagi bersama anak mummy tu, tok seh nak ngoyat doh. Bosang dok asyik cakap pasal dia. Haha ;)




Ini gambar adik-beradik perempuan bersama Mummy dan anak-anaknya.
Inilah keseronokan bersama keluarga homeroom. Anda semakin terlekat/rapat dengan keluarga tersebut dan merasakan diri anda sebahagian daripada keluarga yang lebih besar.


Seterusnya adalah sesi pergambaran homeroom kami! Lihatlah gelagat kami. Awal-awal formal dan normal lagi. Seterusnya? Anda saksikanlah sendiri.

Formal dan normal-sedikit..




Sudah mula mencoret belang di muka masing-masing- Graf pelik menaik..






Ultimate pelik!- Graf pelik berada di klimaks


Selepas klimaks, diakhiri dengan peleraian. Oleh itu, sampai disini sahaja kenangan bersama homeroom pelik saya. Harap anda semua terhibur dengan gambar-gambar sebentar tadi dan mengambil pengajaran dari pengalaman saya. Sayangilah keluarga anda dan hargailah setiap detik bersama. Jaga diri baik-baik. Sekian, terima kasih.


We are all part of a bigger family..

2 comments:

  1. kau dengan iepa je yg terlebih pelik . haha

    ReplyDelete
  2. tomey2 nye opek,eh silap!!..tomey2 nyer adik baru al-jarier!! =) ~mimi 5E~

    ReplyDelete